Ildsjæleri på Møltrup Optagelseshjem

Økonomisk rådgivning i øjenhøjde

”Snakker du med en person 10 gange, så får du 10 puslespilsbrikker fra vedkommendes liv. Men du får aldrig de sidste to brikker.”

Således siger Alex Johnsen, der er en erfaren frivillig økonomisk rådgiver på Møltrup Optagelseshjem.
Sætningen blev ytret under et møde, hvor Frivilligcenter Hernings nye projektleder, Christian Søgaard Jensen, fik lov til at spørge ind til Alex’ dagligdag, for at få indsigt i hvorledes han bærer sig ad med at tilbyde rådgivning til økonomisk udsatte borgere og beboere.

IMG_20220128_123822

Møltrup Optagelseshjem er et hjem hvor mænd, der i kortere eller længere tid har brug for støtte i deres liv, kan få hjælp til at tage fat i en meningsfuld dagligdag igen. Alex er blot en ud af 7-8 frivillige, der har valgt at bruge sin fritid på at skabe ro og økonomisk rådgivning til Møltrups beboere – og nogle gange også til andre. De frivillige bliver til betydningsfulde tillidspersoner for Møltrups beboere, og kan hjælpe dem med at finde en eller anden form for ro og overblik over deres økonomiske status.

Men frem for alt, så repræsenterer hver frivillig et imødekommende ansigt, som beboerne kan mærke ærlighed og tryghed omkring. Mange økonomiske situationer kan være så uoverskuelige, at det synes håbløst at forholde sig til dem. Alligevel kan rådgivningen være med til at sænke ens skuldre, når man modtager den fra en kontaktperson, der forholder sig til tingene i øjenhøjde.

Møltrup er på mange måder det inspirerende ophav til Økonomisk Paraply, idet de tanker som daværende projektleder Søren Øster Kæmpegaard formulerede i en ansøgning til Socialstyrelsens ansøgningspulje til frivilligt socialt arbejde (PUF), stammer fra hans tid på Møltrup, og udspringer af hans erfaringer med Super Bureaukraten – et betydningsfuldt forgangsprojekt for Økonomisk Paraply. Derfor er der meget inspiration at hente i et samarbejde med Møltrup Optagelseshjem, og vi begynder denne proces i selskab med Møltrups projektleder, Britta Færch, der vil hjælpe os med at koordinere og uniformere vores registreringsprocesser.

Når Alex nævner at man aldrig får de to sidste brikker at se i en anden persons puslespil, så er det en allegori over det faktum, at man sjældent har et komplet billede af det menneske, som man sidder overfor. Det er derfor vigtigt ikke at antage at man i forvejen ved hvorfor eller hvordan en person er endt i en uheldig økonomisk situation. Alex vælger at fokusere på, hvad han kan hjælpe vedkommende med – og han gør det uden at dømme.

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.